این شبکه مسیر خود را با رضا رضایی آغاز کرد و اکنون حمیدرضا مقدسی به عنوان سرپرست رادیو فصلی راه را ادامه میدهد. درباره کلیت فعالیتهای این شبکه و همچنین عملکرد آن در مناسبتها با سرپرست این شبکه گپی زدهایم که میخوانید:
*ایده رادیو محرم از کجا آمد و فعالیت رادیو فصلی با این عنوان تا چه زمانی ادامه داشت؟
- با توجه به فرصتی که توسط معاونت صدا به رادیو فصلی داده شد، ما از ابتدای ماه محرم رادیو محرم را جایگزین رادیو مهر کردیم که فعالیت آن تا هفتمین روز شهادت حضرت امام حسین (ع) و 72 یار بزرگوارشان ادامه داشت. در این مدت ما برنامههای منطبق با رویکرد محرمی و پخش سخنرانی، مرثیه، نوحه، تعزیه، مقتلخوانی و... داشتیم و تجربه موفقیت آمیزی را هم پشتسر گذاشتیم که امیدوارم بتوانیم در تجربههای بعدی و دیگر مناسبتهای ملی و مذهبی کشور از این تجربه استفاده کنیم و برنامهها را به رویکردی منعطف با آنها سوق دهیم.
پس از تجربه معنوی و خوب رادیو محرم سرانجام از پنجشنبه 29 آبان همزمان با هفته بسیج کار رادیو محرم به پایان رسید و رادیو مهر تا پایان فصل پاییز به کار خود ادامه خواهد داد. قصد داریم در مناسبتهای ویژه مثل اربعین و 28 صفر نیز برنامه ریزی داشته باشیم و برای هفته بسیج نیز پیش بینیهایی کردیم و برنامههایی خواهیم داشت.
*شاید برایتان جالب باشد بدانید خبرهایی که درباره رادیو فصلی در خبرگزاری مهر منتشر میشود غالبا با نظرات مردمی روبه میشود و آنها کامنتهای زیادی برای شما مینویسند. مثلا یکی از سوالات مردم این است که چرا استفاده از موسیقی در رادیو فصلی کاهش پیدا کرده است. آیا واقع چنین اتفاقی رخ داده؟
- ما در رسانه وظیفه داریم مدام طراحیهای نو و کاربردهای جدیدی برای عناصر برنامهسازی داشته باشیم. در رادیو فصلی نیز خود را مکلف میدانیم هر فصل نسبت به فصل گذشته متفاوت ظاهر شویم. موسیقی مثل گفتار، افکت و متن یکی از عناصر برنامهسازی است و نمیشود آن را از دیگر عناصر منفک کرد. ما برنامه "فصل ترانه" را برای پخش موسیقی درخواستی داریم و سعی میکنیم هر فصل تغییراتی در آن اعمال کنیم. مخاطبان ما افراد مختلفی از پیر و جوان و محصل و دانشجو و شاغل در مشاغل مختلف هستند و ما باید به سلایق آنها اهمیت دهیم. چیزی که ما در این اواخر با آن روبرو شدیم درخواست مخاطبان برای استفاده بیشتر از موسیقی سنتی بود. در همین راستا طراحی جدیدی کردیم تا بتوانیم مخاطبانمان را حفظ کنیم.
*این روزها با گذشت بیش از یک سال از تاسیس رادیو فصلی استقبال خوبی از این شبکه شده است. این استقبال شما را برای افزایش ساعات کاری شبکه ترغیب نمیکند؟
- رادیو فصلی از ابتدای تاسیس برای روزانه 10 ساعت پخش طراحی شده بود و ما هم همین روند را ادامه میدهیم. مدت کوتاهی در بهار و تابستان برای تامین ساعتهای خالی فرکانسی که در اختیارمان بود، با دوستان همکاری کرده و آنتن را با برخی برنامههای تکراری پر کردیم اما خارج از این 10 ساعت فرکانس اف ام105.5 در اختیار رادیو فصلی نیست بلکه برنامهریزیهای خوبی برای آن انجام شده و شبکههای خوبی در راه هستند که روی همین فرکانس برنامه خواهند داشت.
*روال ساخت و پخش برنامه در رادیو فصلی در این مدت زمان چقدر دچار تغییرات شده و شما چطور برای مخاطبان تنوع ایجاد میکنید؟
- ما 10 ساعت پخش روزانه داریم که از 6 صبح آغاز میشود و تا ساعت 16 ادامه پیدا میکند. در این مدت همواره تلاش کردهایم طراحیهای جدیدتری داشته باشیم. مثلا در فصل پاییز، تغییرات متنوع و متعددی اعمال کردیم. از جمله مسابقه را به عنوان یک برنامه مشخص طراحی کردیم در حالی که پیش از این مسابقه بیشتر بین برنامهها و به عنوان یک آیتم بود اما در فصل پاییز با توجه به استقبال مخاطبان حس کردیم جای مسابقه خالی است و سه مسابقه را در جدول پخش قرار داریم.
*کدام مسابقهها؟
- "باشگاه 30 دقیقهایها" شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 9 صبح روی آنتن میرود و در آن پاسخ سوالات مسابقه به صورت پیامکی دریافت میشود. ما این چنین مخاطبان را در برنامهها مشارکت میدهیم. مسابقه دوم ما با عنوان "مسابقه فصلی" به صورت ضبطی روزهای شنبه و دوشنبه ساعت 13:30 تا 14 روی آنتن میرود. همچنین مشاعره "زنگ شعر" را داریم که یکشنبه و سهشنبهها 13:30 تا 14 پخش میشود.
*طرحی در رادیو فصلی وجود داشت که قرار بود در این شبکه بازپخش برنامههای دیگر شبکهها را داشته باشیم و یک طرح دیگر که کمتر پیگیری شد، پخش برنامههای نوستالژیک و بسیار قدیمی از گویندگان و برنامهسازانی بود که شاید حالا دیگر در بین ما نباشند. شما این طرح را جدی میگیرید؟
- قرار و مبنای ما این است که برخی از برنامههای منتخب شبکههای دیگر را پخش کنیم و تعدادی برنامههای اینچنینی نیز داریم. از طرفی ما بیشتر بازپخش برنامههای دو سه سال اخیر شبکهها را در نظر داریم و در بخش تامین و تولید روی این قضیه کار میکنیم. برای پخش برنامههای خیلی قدیمی در تلاشیم با بررسی آثار موجود آرشیو، کارهای خوب و جذاب را انتخاب و برای پخش مجدد آماده کنیم.
*یکی دیگر از رویکردهای شبکه شما معرفی نقاط توریستی و تفریحی به مخاطبان بود. همچنان این رویکرد را جدی دنبال میکنید؟
- بله ما در برنامه "همیشه سفر" به معرفی جاهای دیدنی کشور میپردازیم و همکاران ما تلاش میکنند در این برنامه مکانهای دیدنی و سیاحتی را که کمتر مخاطبان از وجود آنها باخبر هستند، معرفی کنند و پیشنهاد سفر بدهند. هرآنچه درباره مسافرت و گردشگری است در این برنامه وجود دارد. البته برنامههای زنده صبحگاهی و عصرگاهی هم در میان برنامههای خود به این مقوله میپردازند.
*ساعات برنامههای زنده شما کاهش پیدا کرده است؟ برخی از مخاطبان شبکه شما در نظراتی که پای اخبار مرتبط در خبرگزاری میگذارند علاقه زیادی به افزایش ساعات برنامههای زنده نشان دادهاند.
- ملاک اصلی ما برای تولیدی یا زنده بودن برنامهها، طرحی است که برنامهسازان میآورند و بر این اساس تصمیمگیری میشود. آنچه اکنون وجود دارد متوسط روزانه 6 ساعت زنده و چهار ساعت تولیدی است که حدود سه ساعت آن تولیدات خودمان است. شاید دلیل ایجاد این احساس که ساعت پخش زنده ما کم شده این باشد که برنامه های زنده صبحگاهی و عصرگاهی ما هر کدام سه ساعته بودند. اکنون تقسیمبندی جدیدی برای برنامهها داشتیم مثلا برنامه صبحگاهی ما دو ساعت شده وپس از آن یک برنامه زنده دیگر با نام "باشگاه 30 دقیقهایها" اجرا میشود و مسابقه پیامکی زنده نیز داریم.
*آقای مقدسی آیا استفاده از بازیگران به عنوان گوینده در شبکه شما ممنوعیتی دارد؟
- ما از بازیگرانی که توان اجرای برنامههای رادیویی را داشته باشند، استفاده میکنیم و اگر فرد تجربه و قابلیت اجرای زنده داشته باشد و نوع صدا و اجرایش متناسب با طرح برنامه باشد از او استفاده خواهیم کرد.
* چقدر معتقد به تنوع مجریان در برنامه زنده صبحگاهی هستید؟
- این برنامه هر روز یک مجری دارد. در حالی که در فصلهای گذشته برنامه زنده صبحگاهی، یک هفته در میان یک مجری اجرای کل هفته را برعهده داشت اما اکنون فعلاً 14 تیم برنامهساز در برنامه زنده فعالیت دارند.
*برنامههای نمایشی چقدر در اولویت رادیو فصلی قرار دارند؟
- معمولا ما این برنامهها را به صورت تامینی داریم و طی تعاملی خوب با مرکز نمایشهای رادیویی، ساعت 12:30 تا 13 هر روز را به نمایش اختصاص میدهیم.
* رویکرد رادیو فصلی چیست؟
- رادیو فصلی رادیو نشاط، امید و سرگرمی است و ما در تلاشیم مناسب با اوقات فراغت و سرگرمی مردم عمل کنیم و در ضمن توصیهها و پیشنهادهایی برای مردم داشته باشیم.
*علت این همه اقبال شما به ساخت مسابقه هم همین است؟
- مسابقه یکی از قالبهای رادیویی است و گرچه زمانی به صورت آیتم بین برنامهها بود اما تولید مستقل آن با استقبال روبرو شد و ما تصمیم گرفتیم طراحی منسجمتری برایش داشته باشیم. در واقع یکی از ماموریتهای ما سرگرمی است و یکی از انواع سرگرمی مسابقه است.
*با استفاده از میزان شرکت مخاطبان در این مسابقهها، به جامعه آماری از آنها رسیدهاید؟
- مسابقه پیامکی "باشگاه 30 دقیقهایها" خوشبختانه با استقبال خوبی روبرو شده و هر بار 1200 تا 1800 پیامک داریم.
*شبکههای رادیویی سن و سالدارتر مثل ایران و جوان اخیرا جداول پخش خود را به کلی دگرگون کردهاند، شما هم چنین دستور کاری دارید؟
- تغییرات جدول پخش ما فصل به فصل اعمال میشود. ما از تعامل با مخاطبان استقبال میکنیم و علاقمند هستیم خواستههای آنها را پوشش دهیم. بنابراین تمایل داریم آنها نظراتشان را از طریق شماره تلفن روابط عمومی سازمان یعنی 162 به ما اعلام کنند و با روابط عمومی شبکه نیز در ارتباط باشند. از طرفی در سایت باشگاه مخاطبان ما هم میتوانند نظراتشان را مطرح کرده و پیشنهاداتشان را ارسال کنند. ما از نظرات آنها برای طراحی برنامههای فصل بعدی استفاده خواهیم کرد.
مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.